Praktyka magiczna (okultystyczna) według Papusa. Fragmenty książki i moje komentarze
Źródło grafiki:
Pinterest.
Witam Wszystkich w nowym wpisie 😊.
Teraz poruszymy temat praktyk okultystycznych opartych na wiedzy o planie astralnym.
Fragmenty tutaj zaprezentowane zawierają trochę archaizmów, nie będę jednak niczego zmieniać, nie będę przystosowywać niczego do współczesnego języka polskiego. Kto będzie miał zrozumieć, ten zrozumie.
No to zaczynamy!
❠§3. Praktyka.
Wiedza tajemna, wykładana w starożytnych świątyniach podzieloną była na cztery wielkie odłamy:
Poznawanie istot i sił żywiołowych, czyli Alchemia.
Poznawanie sił astralnych, czyli Magia.
Poznawanie sił ukrytych w człowieku, czyli Psychurgia.
Wreszcie, poznawanie sił Niebios i ich stosunków, czyli Teurgia.
Każdy z tych odłamów zawierał specyalne podziały.
W naszych czasach odnaleziono szczątki tych praktyk, które profani stosują pod mianem: Magnetyzmu, Hypnotyzmu, Spirytyzmu, Telepsychizmu, Telepatii, Psychometryi i Czarodziejstwa.
Zastanowimy się jednak nad stosunkiem tych badań współczesnych do nauki okultyzmu.
Człowiek za pomocą specyalnego ćwiczenia oddechowego może skupić w sobie dynamizm nerwowy.
Za pomocą Modlitwy – uduchawia tę siłę skupioną; przez Słowo nadaje jej wyraz konkretny, a przez Czyn i Wolę wyprowadza ją na zewnątrz ¹). (...)❞ (1)
Teraz przerwiemy w tym fragmencie, by zacytować przypis dolny z książki, która jest źródłem informacji dla tego wpisu. Po cytacie postaram się w miarę obiektywnie skomentować powyższy fragment tekstu i cytat z przypisu.
❠Dusza, oczyszczona przez modlitwę, spada na ciała, jak piorun; rozpędza ciemności, które je otaczały i przenika je do głębi.
Paracelsus (XVI wiek)❞ (2)
Tutaj mamy ewidentne wskazówki do praktyk magicznych Magiji Ceremonialnej. Ćwiczenia oddechowe to jest oczywiście element medytacji, dlatego też to skupia siłę nerwową, które to skupienie wprawia Maga w trans, jeśli jest dobrze wykonane. Modlitwa, szczera i prawdziwa, oczyszcza duszę Maga i poprzez jego Ducha pomaga mu nawiązać kontakt z istotami świata boskiego. Następnie magiczne formuły (Słowo), działanie Woli oraz rytuały (Czyn) pozwalają na materializację intencji człowieka za pośrednictwem planu astralnego, lecz w zgodzie z prawami Przyrody. W Magiji nie ma w ogóle możliwości naginania praw Przyrody– można wykorzystać jedynie zdolności i potencjał ukryty w człowieku (Mikrokosmos) i w Przyrodzie (Makrokosmos), łącznie z mocami planu astralnego i boskiego.
Tak według Papusa działa Magija, ale on się opiera na starszych źródłach informacji na temat Okultyzmu.
Skoro już to przerobiliśmy, spróbujcie w najbliższym czasie na podstawie tego zrekonstruować praktyki magiczne Magiji Ceremonialnej. A ja tymczasem przejdę do dalszej części.
❠(...) Wstrząśnienie nerwowe, wywołane przez tę seryę ćwiczeń, sprowadza stan specyalny, w którym część ciała astralnego uzewnętrznia się (eksterioryzacja) i może działać na odległość.
Wtedy działanie to jest świadomem i odpowiada Fakiryzmowi hindusów lub Magii starożytnych.
Lecz w większości zjawisk współczesnych, działanie to jest na wpół-świadomem (doświadczenia Horace Pelletier'a) lub zupełnie nieświadomem (doświadczenia mediumistyczne), przyczem rzeczy mogą być poruszane na odległość i bez dotykania pod tym wpływem.
Zjawiska powyższe mają dużo analogii z doświadczeniami z magnesem, działającym na przedmioty metalowe z odległości i bez dotykania, a nawet poprzez inne ciała; w danym wypadku ciało ludzkie zastępuje magnes, zaś ciało astralne gra rolę modyfikatora pola magnetycznego.
Zjawiska współczesnego Magnetyzmu polegają na działaniu ciała (fluidu) astralnego jednego osobnika ludzkiego na ciało astralne lub fizyczne drugiego.
To działanie opisanem jest w XVI-m wieku przez Agrippę w jego rozdziale o Czarownictwie ¹). (...)❞ (3)
Teraz przerwę ten fragment i zacytuję treść przypisu dolnego w książce cytowanej. Potem powiązany fragment i mój komentarz do tego.
❠Czarownictwo jest to związek lub urok, który z ducha czarownika przechodzi przez oczy zaczarowanego do serca tegoż; czary są narzędziem ducha.
To znaczy, że para czysta, świetlana, subtelna, pochodząca z najczystszej krwi, zrodzonej w gorącości serca, wychodzi w promieniach przez to serce wysyłanych przez oczy; ta para niesie w sobie krew, jak to widać w oczach ropnych lub krwawych, których promień, rzucony w oczy patrzącego w nie, pociąga za sobą krew zepsutą, udzielając tę samą chorobę.
Tak, oko szerokie, otwarte, rzucające promienie na kogoś z silną myślą, biegnącą w kierunku tych promieni, posłańców ducha, podniecane uczuciem czarownika, wpada przez oczy wgłąb ofiary, opanowuje ją jak zdobytym krajem i duch obcy kaleczy i zaraża to serce.
Agrippa (XVI wiek)❞ (4)
❠Możności, uzewnętrzniania się, jaką posiada ciało astralne przypisać należy zapatrywania starożytnych na urok i działania na odległość, zapatrywania, potwierdzone ostatnio przez doświadczenia suggestyi myślowej, telepsychizmu i ostatnio przez A. de Rochas'a. (...)❞ (5)
Zatem czarownictwo i mediumizm faktycznie mogą być ze sobą powiązane. Przynajmniej z okultystycznego punktu widzenia. Badana tutaj Magija ma swoje możliwości, które nauka notorycznie ignoruje lub bagatelizuje. Ale czego innego można się spodziewać po orędownikach i fanatykach filozofii materialistycznej? No właśnie.
A teraz lećmy dalej.
❠Psychurgia badała ewokacye dusz i ich działanie na mikrokosmos.
Ewokacya mogła oddziaływać na „obrazy astralne” lub na pierwotniaki.
W pierwszym wypadku ćwiczenie specyalne wprowadzało ewokatora w stan pół-świadomego somnambulizmu, to znaczy otwierało jego oczom świat astralny, pozostawiając w spokoju resztę organizmu. (Prawie wszystkie współczesne zjawiska Telepatii należą do tej kategoryi.)
W drugim wypadku ewokator izolował się elektrycznie (przez ubiór i podłogę) i psychicznie (przez koło magiczne) od świata astralnego, z którego przyciągał istoty za pomocą ewokacyi duchowej, wspomaganej przez stosowanie substancyi zdolnych zwiększyć dynamizm wywoływanych istot ¹). (...)❞ (6)
Najpierw przedstawię Wam treść przypisu dolnego, a dopiero potem własne wnioski z tego fragmentu.
❠Schodząc, ten obraz duszy przywdziewał często ciało powietrzne, okrywał się cieniem i dawał rady przyjaciołom, lub trapił swych wrogów, ponieważ namiętności, wspomnienia i wrażenia pozostają przy duszy po jej rozstaniu się z ciałem.
Agrippa (XVI wiek)❞ (7)
Na razie wszystko jest jasne. Dusza zachowuje pamięć z cielesnej egzystencji, nawet po śmierci. Przynajmniej według Papusa i tych, z których wiedzy czerpał.
Niezwykłe, prawda?
Fluid, którym się otaczała dusza w celu manifestacji pewnie jest fluidem astralnym, który, jak wiadomo z wpisu o planie astralnym , pomaga w zachowaniu form astralnych i obrazów astralnych. To pozwala na manifestowanie się bytów astralnych, tj. istot astralnych, w świecie fizycznym. Coś to Wam przypomina? Mi tak. Medium fizyczne korzysta teoretycznie z podobnej substancji, by materializować tymczasowo „ducha” w świecie fizycznym.
No dobrze. Lećmy dalej.
❠(...) W tym wypadku dusza wywoływana otaczała się fluidem astralnym (otaczała się małem ciałem powietrznem, mawiali starożytni), które dawało jej możność uwidocznienia i zmateryalizowania się.
Substancya fluidów, otaczających istotę wywołaną, ma dużo analogii z elektrycznością.
Ztąd ostrza metalowe używane przy tych ewokacyach.
Dziś najkompletniejszy empiryzm zastąpił te rytuały okultystyczne, oparte na głębokiej znajomości rzeczy.
Seanse spirytystyczne z materyalizacjami są bardzo rzadkie i nie mogą być dokonywane dowolnie, przyczem najczęściej istoty astralne kierują temi zjawiskami, zresztą prawdziwemi. (...)❞ (8)
Idealny i prosty opis mediumizmu. Co prawda, nie do końca się zgadzam z Papusem we wszystkim, jednak tutaj opis jest zgodny nawet z brzytwą Ockhama: lepsze jest proste wyjaśnienie.
A teraz lećmy dalej.
❠(...) Ztąd pochodzą sybille starożytności, których „furya” odpowiada współczesnym przejawom kryzysów histerycznych; stąd medya z inkarnacyami, somnambule specyalnie wyćwiczone.
Okultyzm zawsze wskazywał na możność, jaką posiadają istoty astralne posługiwania się osobnikami ludzkimi w celach komunikacyi. (Agrippa).
Ewokacya „obrazów astralnych”, których istnienie oddawna już stwierdził okultyzm, potwierdzoną została przez profanów doświadczalnie, dzięki odkryciu „Psychometryi” ¹).❞ (9)
Najpierw przedstawię Wam treść przypisu dolnego, a potem dalszą część fragmentu tekstu i w stosownym momencie dodam własny komentarz.
❠Cały rozdział krokodyla Saint-Matrin'a poświęcony jest opisowi obrazów astralnych.❞ (10)
A teraz dalszy ciąg.
❠Liczne doświadczenia dokonane w Paryżu przekonały nas o rzeczywistości faktów obserwowanych w Ameryce i Niemczech. (...)❞ (11)
Myślę, że chodzi o te elementy astrala, których można doświadczyć za pośrednictwem dotyku. Tak właśnie działa psychometria. Myślę, że to się rozumie właśnie tak. Ale mogę się mylić.
A teraz lećmy dalej.
W streszczeniu
Teraz przejdźmy do fragmentu tekstu na temat tego, co będzie w streszczeniu wszystkich cytowanych powyżej fragmentów. Mam nadzieję, że to pomoże Wam pozbyć się uprzedzeń wobec okultyzmu i praktykujących go ludzi.
Zapraszam do czytania 😊.
❠W streszczeniu:
Wszystkie te zjawiska poruszania przedmiotów bez dotykania, ukazywana się osób zmarłych, materyalizacji ich inkarnacyi, telepsychizmu i telepatyi, odnoszą się do Psychurgii starożytnych.
Polegają one na tem, że aparaty fizyczne, generatory sił dotychczas badanych, zastąpione są tu przez istotę ludzką, t.j. aparat psychiczny, jako generator sił jeszcze nieokreślonych.
Ztąd tak trudne warunki doświadczalne, skłonność do oszustwa i kłamstwa, ambicye medyów i subjektów.
Lecz nic w tem niema „nadnaturalnego”, tylko naturalne w stopniu cokolwiek wyższym, niż ten, który nam jest znany, i nic nadto.
Po wsiach można jeszcze gdzie niegdzie spotkać „czarowników”, produkujących poważne zjawiska.
Ci przechowali jako tako szczątki dawnych praktyk okultystycznych i, posługując się wolą, wyćwiczoną w samotności, stosują swe siły magnetyczne i psychiczne nieraz z wielką siłą.
„Czarownik” tak się ma do okultysty, jak robotnik do inżeniera.
Robotnik wykona swą „sztukę” według praktyki, nabytej w warsztacie, lecz nie zna zasad matematycznych obrotów, jakie jego tokarnia wykonywa.
Ze swej strony inżenier, określający zasady, jakich robotnik winien się trzymać przy robocie, byłby w kłopocie, gdyby mu wypadło wykończyć i zmontować całą maszynę.
Podobnie „czarownik” wykonywa poniekąd mechanicznie zjawiska okultystyczne, których zasady i teorye znane są tylko okultyście ¹).❞ (12)
Zanim przejdę dalej, zacytuję treść przypisu dolnego do ostatniego zdania we fragmencie powyżej.
❠Patrz ważne i naukowe dzieło Stanisława de Gualta: Wąż Genezy. Jesto bezsprzecznie najlepsze studyum współczesne o Czarownictwie i Historyi Czarta.❞ (13)
Czyli, mówiąc wprost, media fizyczne i czarownicy wykorzystują prawa Magiji i Psychurgii, znane okultystom, manifestując zjawiska planu astralnego, które mają charakter nadnormalny. Co do wspomnianego dzieła, będzie czas na jego weryfikację, ale jeszcze nie teraz.
Jeszcze kwestia prostego wyjaśnienia. Czarownik tylko wykonuje działania okultystyczne, podczas gdy okultysta rozumie zasady, na jakich zjawiska te działają.
No i lećmy dalej!
❠(...) Okultysta praktykujący (takich kilku znajduje się w Afryce i Indyach) może być porównany do inżeniera, który zna praktycznie kilka rzemiosł przy poważnej wiedzy.
I tu okazuje się cała nieudolność tych, którzy, tytułując się w naszej epoce „maaggamm” lub „hierofantami”, nie są w stanie dać najprostszych zjawisk psychicznych.
To skłania nas do powiedzenia kilku słów o praktycznych operacyach okultyzmu.
Zasadą kierowniczą każdej operacyi jest Wola ludzka, środkiem działania, narzędziem używanem jest fluid astralny ludzki lub naturalny, zaś celem – urzeczywistnienie, realizacya (przeważnie w planie fizycznym) przedsięwziętej operacyi.
Ceremoniał, trudności rytuału, symbole, stanowią najelementarniejsze sposoby ćwiczenia woli ludzkiej.
Hygiena fizyczna (pożywienie, jarstwo, post), animiczna (rytm oddechowy) i psychiczna (uduchowienie wrażeń) oraz kadzidła mają na celu ćwiczenie ciała astralnego.
Zaś użytek miecza, kielicha, berła, koła i talizmanów, oraz słowa z mocą wygłaszane, mają na celu działanie na astral przyrody i na zamieszkujące go istoty.
Zadanie magiczne polega na otrzymaniu świadomem i bez medyów – wszystkich zjawisk, otrzymywanych przez współczesnych spirytualistów na ich ciemnych i innych seansach.
A zatem potrzeba, aby część ciała astralnego operatora została uzewnętrznioną i skupioną w substancyach zawczasu w tym roku przygotowanych. Przyczem operator nie powinien ani na chwilę tracić świadomości, gdyż wtedy zamiast być okultystą praktykującym, stałby się nieświadomem medium.
Takie świadome oddziaływanie na astral praktykuje się w Indyach codziennie.
Współudział subjektów magnetycznych ułatwia znacznie operacye magiczne, pozwalając na zaniechanie krwawych ofiar, których ciałami astralnemi posiłkowano się dawniej i daje bardzo ważne wyniki, co sami stwierdziliśmy niejednokrotnie. (...)❞ (14)
Myślę, że warto tutaj powiedzieć coś od siebie. Na samym początku, Magija wymaga wejścia w stan transu, dlatego też w pierwszym wpisie na temat Mniejszego Rytuału Pentagramu podałem jako przygotowanie do tegoż rytuału techniki medytacyjne i podobne, gdyż one pomagają w osiągnięciu odmiennego stanu świadomości, pomocnego przy rytuałach magicznych w zachodnich tradycjach magicznych i okultystycznych. Jednak nie dotyczy to, według Papusa i Abrahama Żyda, zaawansowanych Magów. Oni mają zachować pełną świadomość w trakcie operacji magicznej.
Pod koniec wpisu podam stosowne praktyki magiczne, zmodyfikowane zgodnie ze wskazówkami z książki Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne.
Wspomniane „subiekty” magnetyczne mogą być po prostu ferromagnetykami, m.in. magnesami, lub odpowiednimi kryształami, ale to jest akurat trochę niejasny dla mnie fragment, dlatego też na razie go zostawię.
A tymczasem lećmy dalej.
❠(...) Przy sumiennem badaniu okultyzm praktyczny wymaga całej seryi wysiłków bardzo poważnych, opartych na głębokiej znajomości sił ukrytych w Przyrodzie i w Człowieku.
I czem więcej badamy, tem więcej przechodzimy do przekonania, że okultyzm nie zawiera nic sprzecznego z założeniami pozytywnemi nauk dzisiejszych.
Siły przez niego badane są analogiczne z magnetyzmem i elektrycznością z dodaniem inteligencyi zwierzęcej; generatorami tych sił są istoty żyjące, zamiast maszyn i aparatów fizycznych, z czego wynikają nowe własności i nowe metody doświadczalne; lecz, jeszcze raz powtarzamy, nic tu niema nadnaturalnego, ponieważ nadnaturalność nie istnieje ¹). (...)❞ (15)
Na chwilę tutaj przerwę i podam stosowny fragment z przypisu dolnego.
❠W ten sposób wszystko to, co myśli Duch człowieka, gorąco miłującego, jest skutecznem w miłości; i wszystko to, co myśli duch człowieka, który bardzo nienawidzi, skutecznem jest w szkodzeniu i niszczeniu.
Agrippa (XVI wiek)❞ (16)
No cóż, teraz to wyjaśnimy. Duch ludzki może manifestować myśli, zarówno pozytywne, jak i negatywne, choć nie zawsze tak, jak tego oczekuje okultysta. Nowe narzędzia to ludzki duch i dusza, podtrzymywane przez ciało fizyczne, a także narzędzia rytualne okultysty, jak te wspomniane w jednym z powyższych fragmentów cytowanej książki, bądź sztylet powietrza, różdżka ognia, kielich wody i pentakl ziemi, a także kadzidła, świece, woda magiczna (np. święcona) i sól święcona. To są stare praktyki okultyzmu, ale dla nauki to by było coś nowego, gdyż ostatnio środowisko akademickie zamknęło się na inne punkty widzenia, niż naukowo-materialistyczny. Ale jeszcze wiele czasu minie, nim nauka w pełni się otworzy na wiedzę okultystyczną, jeśli w ogóle do tego dojdzie.
A teraz, bez dalszego przynudzania, lećmy dalej.
❠(...) Czarownik, który o północy zbiera rośliny, wymawiając dziwne słowa i wykonywając dziwne ruchy, nie zasługuje na miano bzika, podobnie jak i parowóz, który gwiżdże i ogniem dyszy.
Parowóz jest generatorem sił fizycznych, czarownik zaś – generatorem sił psychicznych.
Jeżeli sprowadzimy zadanie do właściwych granic, to doświadczenia spirytystyczne staną się podstawą badań istotnie naukowych. Stracą na tem mistycy, lecz zyska na tem wiedza.
Wszystkie te praktyki, tak nowe i dziwne dla nas, były doskonale znane starożytności.
W Misteryach nauczano, że człowiek, który się ćwiczył w praktykach psychurgicznych, i który dochodził do ekstazy, czerpał bezpośrednio ze źródła wszelkiej wiedzy ²). (...)❞ (17)
A teraz przejdźmy do cytatu z przypisu dolnego książki.
❠Poznanie właściwe dokonywa się bez udziału inteligencyi, w ekstazie, podobnie jak widzenie we śnie.
Porfirjusz (III wiek).❞ (18)
Zapewne chodzi o ekstatyczny trans, obecny w starych praktykach magicznych, religijnych i psychurgicznych, jak je nazwał Papus w dziele będącym źródłem tego artykułu.
No, lećmy dalej.
❠Podnosząc się tylko do planu astralnego przez zapał (trans dzisiejszy), człowiek nabierał władz proroczych. Ta władza rozwijała się tylko tylko przez długotrwałe i poważne praktyki.
Wszystko to zupełnie lub prawie zaginęło dla naszego współczesnego Zachodu.❞ (19)
Te wskazówki mogą się przydać do rekonstrukcji praktyk magicznych starożytnych. Podam dwie z nich, byście mogli je przetestować na sobie.
Praktyka 1: – Odbieranie bodźców obrazów astralnych poprzez koncentrację – Telepatia
Potrzebne akcesoria:
- Różdżka
- Sztylet powietrza
- Czarne lustro
- Srebrna świeca
A teraz opis praktyki.
- Wejdź w stan transu, np. puszczając muzykę ze starego sprzętu lub kontemplując Drzewo Życia, bądź słuchając dźwięków Przyrody.
- Wykonaj Mniejszy Rytuał Pentagramu.
- Zmów modlitwę, np. jeden z Psalmów, który ma uruchomić jasnowidzenie. Psalm odczytuj przy świecach lub małej lampce, która nie rozprasza zupełnie cieni.
- Ustawione na wschód Twojej świątyni czarne lustro powinno odbijać świecę. Zapał ją zapałką lub w inny tradycyjny sposób.
- Zamknij oczy. Dotknij różdżką swoich powiek, recytując: „Panie mój, JHVH, poprzez Twoją niezmierzoną Moc, której narzędziem jestem ja, (podaj swoje imię magiczne) oraz moja konsekrowana różdżka, spełnij moje błaganie i pozwól mi dojrzeć obraz astralny brata mego/siostry mojej (podaj imię magiczne tej osoby), który pragnie mi ukazać, jeśli to jest dla mnie słuszne. Amen”.
- Gdy poczujesz, że Boskie Źródło Wszechrzeczy się zgodziło i że nadszedł czas komunikacji, skieruj różdżkę na czarne lustro, zakreśl nią pentagram i spojrzyj poprzez niego na odbicie w lustrze, relaksując spojrzenie, tzn. po prostu patrząc, bez skupiania wzroku.
- Gdy zobaczysz cokolwiek z planu astralnego, zachowaj spokój na tyle, na ile to możliwe. Zapamiętaj ten obraz i towarzyszące mu uczucia i wrażenia.
- Podziękuj za to, zmów stosowną modlitwę i skieruj na czarne lustro sztylet powietrza, recytując stoaowną modlitwę, by rozproszyć obraz astralny.
- Na koniec wykonaj Mniejszy Rytuał Pentagramu z intencją zamknięcia rytuału i oczyszczenia przestrzeni. Następnie poczekaj chwilę, aż poczujesz, że możesz bezpiecznie opuścić świętą przestrzeń.
- Zapisz wszystko, czego doświadczyłeś w dzienniku magicznym.
Niestety nie jest to najlepsza rekonstrukcja, ale mam nadzieję, że wystarczy.
Praktyka 2: – Odbiór obrazu astralnego poprzez dotknięcie przedmiotu – Psychometria
Potrzebne przedmioty:
- Różdżka
- Czarne lustro
- Sztylet powietrza
- Dowolny przedmiot codziennego użytku o dużym znaczeniu emocjonalnym
A teraz opis praktyki:
- Najpierw wejdź w stan transu ekstatycznego.
- Następnie wykonaj Mniejszy Rytuał Pentagramu.
- Zapal srebrną świecę postawioną przed czarnym lustrem.
- Odmów stoaowny Psalm, odczytując go przy małej lampce, która nie rozprasza zupełnie cieni.
- Następnie pomódl się, by obraz astralny się pojawił w momencie, gdy dotkniesz przedmiotu, kierując różdżkę w kierunku czarnego lustra.
- Dotknij tego przedmiotu, patrząc w czarne lustro.
- Na koniec modląc się o rozproszenie obrazu astralnego, skieruj sztylet powietrza w kierunku czarnego lustra.
- Na koniec wykonaj Mniejszy Rytuał Pentagramu, po czym zapisz wszystko, czego doświadczyłeś w dzienniku magicznym.
Ta rekonstrukcja również nie jest idealna, ale moim zdaniem może się przydać. Jeśli jednak znajdziecie coś lepszego, albo już znaleźliście, zostańcie przy tym. Lepiej skorzystać z tego, co naprawdę działa.
Podsumowanie
Myślę, że z tego artykułu da się wyciągnąć niejedną praktykę okultystyczną i spirytystyczną. Jednak nie ma w tym nic nadprzyrodzonego. Po prostu omawiane tutaj zjawiska trudno jest zrozumieć.
Dobrej nocy 😴. Magicznych snów życzę 😊.
Źródła wykorzystane:
Przypisy:
(1) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 75-76
(2) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 76
(3) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 76-77
(4) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 77
(5) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 77
(6) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 77-78
(7) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 78
(8) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 78-79
(9) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 79
(10) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 79
(11) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 79
(12) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 79-81
(13) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 81
(14) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 81-82
(15) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 82-83
(16) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 83
(17) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 83
(18) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 83
(19) Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908, str. 84
Bibliografia:
Papus – Wiedza magów i jej zastosowanie teoretyczne i praktyczne, spolszczył TUBER, 1908.
Komentarze
Prześlij komentarz