Praca z Cieniem, a psychologia głębi


Źródło:

Zanim przejdę do pracy z Cieniem (którą chcę też wykonywać i próbuję to robić) zacznę od jej hipotetycznej genezy, czyli psychologii głębi Carla Gustava Junga.

Psychologia głębi (niem. Tiefenpsychologie) - termin określa różne koncepcje psychologiczne wywodzące się genetycznie z psychoanalizy Zygmunta Freuda, lecz znacznie się od niej różniące. Autorem terminu psychologia głębi był Carl Gustav Jung. Koncepcje te stanowią teoretyczne zaplecze dla różnych form psychoterapii (niekoniecznie psychoanalitycznych).

Wspólnym elementem różnych szkół psychologii głębi są kategorie podświadomości oraz nieświadomości oraz założenie, że są to sfery ludzkiej psychiki znajdujące się w ukryciu, do których do których dostęp jest możliwy przy pomocy psychoterapii. Psychoterapia jest w psychologii głębi metodą hermeneutyczną polegającą na interpretowaniu snów, swobodnych skojarzeń, przejęzyczeń i konfabulacji badanej (terapeutyzowanej) jednostki. Psychologia głębi kładzie silny nacisk na osobistą relację między terapeutą a pacjentem, łączy zagadnienie terapii z kwestią rozwoju osobistego (stąd terapia bywa zalecana osobom w kategoriach psychiatrycznych zdrowym).

Podstawowe koncepcje psychologiczne wchodzące w skład psychologii głębi to:

  • psychoanaliza Freuda.
  • psychologia analityczna Carla Gustava Junga,
  • psychologia kulturalistyczna Ericha Fromma, Karen Horney i Harriego S. Sullivana,
  • psychologia indywidualna Alfreda Adlera,
  • koncepcja progów rozwojowych Ericka Ericksona.❞


To nam nie wyjaśnia zbyt wiele, prawda? Zatem przejdę do drugiej definicji - Cienia.
Jak pokazuje Wikipedia, Cień jest archetypem. Koncepcję Cienia wprowadził Carl Gustav Jung w psychologii analitycznej.

Cień - składnik osobowości. W koncepcji struktury osobowości zaproponowanej przez Junga to jeden z bardziej wyodrębnionych archetypów (obok persony, animy i animusa). Pojęciowo zbliżony do id w koncepcji Zygmunta Freuda.

Podział

Wyróżnić można:


Cień zbiorowy

Archetyp cienia konstytuują zwierzęce popędy, odziedziczone według Junga po niższych gatunkach w procesie ewolucji. Uosabia on zwierzęcą naturę człowieka i obejmuje m.in. pojęcie grzechu pierworodnego (z jego projekcją w formie szatana lub wroga).

Cień osobisty

Cień osobisty zawiera części osobowości, które zostały uprzednio:

wskutek braku akceptacji środowiska w którym rozwój danej osoby zachodził.

Znaczenie

Cień odpowiada za pojawianie się w świadomości oraz zachowaniu człowieka nieakceptowanych społecznie, negatywnych uczuć, myśli lub działań. Jest "ciemną stroną" osobowości, a jego źródła umiejscowione są w nieświadomości zbiorowej. Jako jeden ze składników osobowości nadaje jej bardziej spontaniczny, otwarty i ognisty charakter.

Cień podlega procesowi projekcji, lecz jedynie na osoby tej samej płci. Nosicieli projekcji cienia dana osoba może odszukać wśród osób do których czuje niechęć i które równocześnie manifestują cechy wartościowane subiektywnie jako wysoce niepożądane.

Możliwe jest również utożsamienie się z cieniem. Ekscentryczne zachowania indyjskich awadhutów wyjaśnia zajściem właśnie tego zjawiska Georg Feuerstein w pracy "Holy Madness: The Shock Tacticts and Radical Teachings of Crazy-Wise Adepts, Holy Fools and Rascal Gurus".❞

Tyle wystarczy. Teraz rozumiecie, czym jest cień i jaką rolę odgrywa w psychice człowieka. Jednakże część z Was może nie wiedzieć, że na podstawie tego archetypu została stworzona nowa Ścieżka ezoteryczna, polegająca na nauce akceptacji siebie i integracji cienia w procesie indywiduacji. Prekursorem tej Ścieżki, jakiego trochę znam jest Farida Sorana, autorka bloga Ciemnanoc.pl.

Poznaj, zaakceptuj i zintegruj swoją „ciemną stronę”

Farida Sorana jest doradcą duchowym. Ale podkreśla swoją ludzką stronę, co według mnie jest uczciwe. Przede wszystkim każdy z nas jest człowiekiem, nawet jeśli posiada większą wrażliwość, intuicję czy nawet pewne trudne do wytłumaczenia możliwości. Jednakże wielu ludzi, religijnych czy nie, odrzuca te cechy, które uznaje za niedoskonałe. Ale czy tak wypada? Nie wiem. Czy to zdrowe? Oj, raczej nie do końca. I o to chodzi - o zrozumienie tego, otwarcie się na treści istniejące w Głębokim Umyśle i na zawartą w nich Wiedzę o sobie samym, a następnie zintegrowanie tych treści, które są częścią nas, z naszą uświadomioną osobowością. Następnym krokiem jest pozwolenie sobie na naturalne reakcje, na obronę samego/samej siebie przed rzeczywiście istniejącymi agresorami - ludźmi, którzy nas atakują, dokuczają nam w zwyczajnej rzeczywistości.

Farida dała krótki filmik, który pokrótce tłumaczy, co i jak zmienić w sobie na tej Ścieżce.


Mój sposób

Pracuję z Cieniem, dzięki medytacji i sporadycznemu praktykowaniu niewzruszoności. Jednak moje poglądy różnią się od tych Faridy, i to dostatecznie, żebym zdecydował o podążaniu swoją drogą, choć w harmonii (takiej, na jaką mnie stać) z innymi.

  1. Dla mnie kosmici to nie tylko projekcje umysłu, lecz rzeczywiste istoty, których jednak umysł ludzki do końca nie dostrzega w prawdziwej postaci (z powodu swoich projekcji). Dla niej to byty astralne, które mogą, choć nie muszą być rzeczywiste.
  2. Ja uważam, że można się wyzwolić z bólu m.in. na drodze integracji cienia. Im dłużej ten proces trwa, z tym większym spokojem człowiek go przyjmuje. Zresztą wierzę w to, że Trzecia Szlachetna Prawda o Cierpieniu, która mówi o wyzwoleniu się z niego, o tym, że można się uwolnić od cierpienia jest zgodna z rzeczywistością, trzeba tylko się postarać, by do tego dojść. Farida uważa, że z cierpienia wyzwolić się nie da. Nie da się, bo ono i tak wróci.
  3. Ja wierzę w po części realne działanie magii, Farida uważa ją za ubarwioną sugestię (do czego ma pełne prawo).
  4. Ja jestem za zachowaniem symboli i wartości, nawet tych religijnych i to z wielu powodów, Farida zaś jest przekonana, że materializm nie jest zły i że pewne wartości, uznane za fałszywe, powinny zostać rozpuszczone.


I niech tak będzie, różnimy się, nie musimy we wszystkim się zgadzać.

Praca z Cieniem, a psychologia głębi

Wedle danych, które przedstawiłem związek między jednym, a drugim jest bardzo bliski. Dzięki temu Farida doszła do wniosku, który ja wyciągnąłem z przeczytanych książek o okultyzmie i ezoteryce, które do tej pory udało mi się przeczytać. Jednakże są też różnice, których staram się nie ignorować.

Podsumowanie

To, co mamy przed sobą, Życie, jest tym, co weryfikuje nasze idee i poglądy - czasem w sposób, który jest bolesny dla niejednego człowieka. Wiem to aż za dobrze, ale jednocześnie niedostatecznie dobrze. Jeszcze wiele się muszę nauczyć. Może i wiem co nieco, ale to nie wszystko. A praca z Cieniem stanowi drogę integracji Cienia tak dobrą, jak to tylko jest możliwe. Daje dostęp do Wiedzy, która przeraża, ale po głębszym zastanowieniu okazuje się sensowna. I jeszcze jedno. W pracy z Cieniem nie chodzi o zyskanie Mocy, lecz o zrozumienie siebie samego/samej i swoich relacji z innymi. To tylko tyle i aż tyle. Nie da się przecenić tej Wiedzy. Nie da się też jej przekazać inaczej, niż poprzez doświadczenie. Bo każde z nas jest inne i ma inne jawne i ukryte cechy.

Źródła:
Psychologia głębi - Wikipedia, wolna encyklopedia
Cień (archetyp) - Wikipedia, wolna encyklopedia
Zaakceptuj swoje ciemne myśli. Nie walcz z umysłem - Ciemnanoc.pl
YouTube

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Analiza zebranych przypadków pojawienia się UFO na grupie "Tajemnice Ziemi i Kosmosu UFO astronomia duchowość ezoteryka magia okultyzm" oraz artykułów na ten temat oraz teorii i hipotez innych badaczy. Co się za tym kryje?

Demonologia - część 2: Imiona i pieczęcie demonów Goecji, definicja pieczęci (sigili) duchów oraz wyjaśnienie, jak stworzyć pieczęć ducha. Na podstawie "Lemegetonu". Krytyka niektórych fragmentów i objaśnienie, czym są demony dodatkiem

Próba opisania Mikrokosmosu i Makrokosmosu – część 3: Plan astralny. Opis według Papusa i moje komentarze