Modele magiczne - interpretacje zjawisk magicznych. Między nauką, okultyzmem, a mistyką - część 1: Czemu tworzymy modele magii? Powody zakorzenione bardzo głęboko w psychice wielu ludzi

Źródła obrazu:

Ludzie zajmujący się magią od zarania dziejów po prostu próbowali zrozumieć otaczający ich świat, a przynajmniej próbowali kontrolować panujące w nim zjawiska na tyle, by być bezpiecznymi w obliczu zagrożenia. Wierzyli z powodów nieracjonalnych, ale opartych na podstawie wewnętrznej inspiracji, z której czerpać mogą nie tylko okultyści i magowie, ale także wielcy ludzie nauki, że śmierć nie jest końcem drogi, lecz początkiem nowej podróży. Wierzyli w istnienie metafizycznej siły zdolnej kształtować fizyczną rzeczywistość na różnorakie sposoby. Praktyki magiczne służyć miały okiełznaniu tej siły, ale także zjednoczeniu się z jej Źródłem - Absolutem, Najwyższym Bóstwem Wszechświata.
Jednakże umysł ludzki łaknie zrozumienia, łaknie wyjaśnień. Na poziomie logiki umysłowi ludzkiemu nie wystarczy, że coś działa - umysł ludzki na tym poziomie pragnie zrozumieć, dlaczego, po co i jak coś działa. Modele magiczne mają służyć wyjaśnieniu działania magii, ma uspokoić umysł ludzki, dając mu gotowe odpowiedzi na zadawane pytania.
Nauka jednak nie potwierdza, ani nie wyklucza swymi empirycznymi dowodami koncepcji tego typu, bo nie ma na to fizykalnych podstaw. Niby jak miałaby je mieć, skoro elementy, o których mówi mag opierają się często jedynie na osobistym doświadczeniu jednostki, które nie zawsze się pokrywa z doświadczeniami innych osób dotyczącymi tego samego okultystycznego zjawiska, przeżywanymi przez te osoby w tym samym momencie.
Mimo to ludzie, którzy wierzą w istnienie magii nadal się opierają na tych koncepcjach. Dla niektórych modele magii mogą stanowić „potwierdzenie” dla własnych wierzeń i przekonań, inni będą je traktować z większym dystansem, niejednokrotnie z przymrużeniem oka, próbując je łączyć wyłącznie w ramach alegorycznego czy metaforycznego wytłumaczenia działania magii. Umysły otwarte jeszcze bardziej będą podchodzić do modeli magii z takim samym dystansem, jednakże będą w swoich umysłach dostrzegać możliwość zgodności tych modeli z częścią prawdy o fenomenie magii.

Społeczny i psychospołeczny wpływ tego fenomenu

Magia i okultyzm są teraz tak powszechnym zainteresowaniem wśród ludzi, że można je uznać za zjawisko psychospołeczne, tak samo, jak traktowanie ich jako narzędzie do tworzenia zjawisk paranormalnych. Ten pogląd nie musi być poglądem słusznym, ale magia jako fenomen psychiczny może mieć pośredni związek z niektórymi anomaliami natury fizycznej, chociaż wątpię, by przypadki na to wskazujące należały do zdecydowanej większości.
Ludzie wierzą, że tzw. cudowne uzdrowienia mogą czasem mieć związek z modlitwą, z wpływem sił wyższych, z Boską interwencją, czy z tzw. cudami. Parapsychologowie wiązaliby je ze zdolnością parapsychiczną do duchowego uzdrawiania wybranych osób.
Wracając do przyczyn tworzenia modeli magicznych, może to być na przykład chęć ubarwienia świata, wyjaśnienia tych własnych doświadczeń, których naukowe wyjaśnienia osobie, która już je przeżyła nie wystarczają. Magom zarabiającym na swojej okultystycznej działalności w to tylko graj - łatwiej robić biznes na działalności, w skuteczność której pokłada wiarę jak najwięcej osób, co nie wyklucza rzecz jasna skuteczności magii😊. Na dodatek owa wiara rozprzestrzenia się wraz z pojawianiem się nowych relacji o magicznym oddziaływaniu na różne sfery życia człowieka i ich popularyzacją na różnych forach, blogach i stronach internetowych, co jeszcze bardziej wspiera pośrednio biznes ezoteryczny. Do tego, badacze zjawisk paranormalnych (w swoim kręgu nazywający siebie i swoich kolegów z tej branży badaczami Nieznanego) zaczynają analizować te przypadki, badać z umiarkowanym sceptycyzmem ich ewentualne przyczyny lub odrzucać je, jeśli uznają je za nieprawdziwe lub mające wyjaśnienie logiczne. Ja właściwie wiele zjawisk pochodzenia magicznego nazwałbym wytłumaczalnymi, gdyż naprawdę wiele z nich ma więcej wspólnego z biochemią, z psychologią czy z eteryką (mistyką), niż z anomaliami o naturze mierzalnej, aczkolwiek to też się zdarza, co naprawdę nie wyklucza wpływu efektu placebo bądź podobnego w procesie samoleczenia lub innych zmian fizjologicznych. To wszystko jest zależne głównie od siły woli lub autosugestii osoby, która doświadcza np. cudownego uzdrowienia lub samouzdrowienia, zmian temperatury ciała niezależnych od zewnętrznych warunków środowiskowych, a od własnej psychiki (trochę na ten temat napisałem we wpisie pod tytułem „Autosugestia może mieć wpływ na temperaturę ciała” na blogu „Paranormalna iskra Mocy”).

Magia w religii

W dawnych czasach religia i magia były jednym, dziś religioznawstwo może wyjaśnić rytualny i mistyczny aspekt magii. Z czasem kapłani zaczęli czynić w swych kazaniach Bogów dużo ważniejszymi od magii, a sami magowie zaczęli być postrzegani jak osób łamiące prawa przyrody (chociaż tak naprawdę magia działa w zgodzie z nie zawsze znanymi prawami przyrody i z zasadami socjologii, psychologii oraz innymi prawami rządzącymi psychiką, badanymi przez nauki społeczne i humanistyczne.
Religie dzisiaj czasem nadal nieświadomie wykorzystują rytualizm taki sam, jak w praktykach magicznych i elementy myślenia magicznego. Różnica jest taka, że w religijnych koncepcjach to nie mag, ale Bogowie/Bóg mają'ma Moc Sprawczą, Boską Moc. W okultyzmie tradycyjnym i magii ceremonialnej obie koncepcje, religijna i magiczna, zostały harmonijnie połączone - człowiek (mag lub czarownik) ma pewną władzę nad rzeczywistością, ale tylko wtedy, gdy ewokuje lub inwokuje Bogów lub demony czy anioły i nakłoni je za pomocą zaklęć lub pewnych modlitw do użycia posiadanych przez siebie mocy celem wywołania konkretnych, związanych z zamiarami maga Zmian - zbiegów okoliczności lub zmian fizjologicznych bądź psychicznych, które chce osiągnąć mag. Jednakże magia może nie podziałać lub efekty wywołane rytuałem mogą w pewnym stopniu odbiegać od zamiarów lub oczekiwań maga, mimo tego, co napisał Aleister Crowley o magicznym działaniu.

Podsumowanie

Przedstawione w tej serii modele magiczne będą podane w sposób bardziej szczegółowy, niż we wpisach na „Paranormalnej iskrze Mocy”, postaram się również podać przykłady elementów różnych magicznych paradygmatów, które mogą być blisko związane z tymi modelami magii. Na razie jednakże zakończę ten temat, Drodzy Czytelnicy. Podam w następnym wpisie kilka swoich koncepcji, ujawniając tym razem szczegółowo ich bardziej zgodne z prawdą źródło. Oczywiście, jest to źródło metafizyczne z punktu widzenia osób, które się z tym jeszcze nie zetknęły, ale nie zawsze to jest źródło tego rodzaju.
Źródło obrazu:

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Analiza zebranych przypadków pojawienia się UFO na grupie "Tajemnice Ziemi i Kosmosu UFO astronomia duchowość ezoteryka magia okultyzm" oraz artykułów na ten temat oraz teorii i hipotez innych badaczy. Co się za tym kryje?

Demonologia - część 2: Imiona i pieczęcie demonów Goecji, definicja pieczęci (sigili) duchów oraz wyjaśnienie, jak stworzyć pieczęć ducha. Na podstawie "Lemegetonu". Krytyka niektórych fragmentów i objaśnienie, czym są demony dodatkiem

Próba opisania Mikrokosmosu i Makrokosmosu – część 3: Plan astralny. Opis według Papusa i moje komentarze